Kot na białym kocu wygodnie śpi

Jak spać, żeby się wyspać? Sposoby na dobry sen

Wszyscy wiemy, że sen jest ważny. Pozwala nam odpocząć i naładować nasze baterie. Kiedy się wyśpimy, łatwiej radzimy sobie z przeciwnościami! Więc upewnij się, że nie ignorujesz swojej codziennej potrzeby zdrowego snu. Jak bardzo bezwysiłkowe wydaje się to zadanie na pierwszy rzut oka – czasami wyspanie się jest bardzo trudne do osiągnięcia.

Jak dbać o dobry sen? 

Czasami kompletnie zaburzamy swój rytm snu. Może się tak dziać, gdy zarwiemy noc lub zmieniamy strefy czasowe. W takich przypadkach doraźnie stosowana może być melatonina – hormon, który odpowiada za prawidłowy sen. Jednak warto także spróbować innych sposobów, by zasnąć spokojnie i obudzić się wypoczętym.

Zdrowa dieta ma znaczenie

Jedzenie, które spożywamy, może mieć ogromny wpływ na to, jak dobrze i w jakim stopniu odpoczywamy w nocy. Jeśli cierpisz na bezsenność, spróbuj przyjrzeć się swojej diecie. Czy jest bogata w ciężkostrawne produkty? Czy jesz ostatni posiłek tuż przed położeniem się do łóżka? A może wypijasz kawę? Odżywiony i nawodniony organizm czuje się lepiej i śpi lepiej. Warto o tym pamiętać.

Aktywność fizyczna

Osoby, które nie są aktywne fizycznie, gorzej sypiają. Nasz organizm potrzebuje ruchu. Wybierz się w ciągu dnia na spacer i poczuj, jak zupełnie inaczej wyglądał tej nocy twój sen. Pamiętaj jednak by nie ćwiczyć przed snem. Wtedy pobudzamy organizm i sprawiamy, że ostatnie o czym myśli, to zaśnięcie.

Zrezygnuj z ekranów

Niebieskie światło, które emitują ekrany, ma zły wpływ na melatoninę. Przez to jesteśmy zupełnie rozregulowani. Jak często korzystasz z telefonu tuż przed snem? Czy oglądasz seriale przed zaśnięciem? A może pracujesz przed komputerem? Postaraj się zrezygnować z ekranów na co najmniej godzinę przed snem. W tym czasie możesz rozmawiać z bliskimi, zrobić wieloetapową pielęgnację cery, poczytać książkę, ułożyć puzzle… Opcji jest mnóstwo. 

Łóżko jest do spania

Nie pracuj w łóżku, nie spędzaj w nim większości dnia, bo Twój organizm zapamięta, że to miejsce nie jest miejscem snu. Leżenie jest kuszące, ale warto znaleźć inne miejsce w domu, w którym będziemy się relaksować.

Medytacja

Czasami zasnąć nie dają nam czarne myśli albo ich natłok. Tutaj pomocne może być wyciszenie. Warto spróbować medytacji – świetna na początek będzie medytacja prowadzona. Chodzi o to, aby skupić się na oddechu, pozwolić myślom odpłynąć i nie zaprzątać sobie głowy „gdybaniem”.

Zdrowy sen sprawi, że nasze samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne – znacznie się poprawi. Warto o to zadbać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close