Ergonomia pracy jest dość często stosowanym określeniem, jednak niewielu ma świadomość, jaka treść za nim dokładnie stoi. W istocie przestrzeganie jej reguł może w szybkim tempie niesamowicie podnieść komfort oraz jakość pracy. To z kolei przysłuży się nie tylko pracownikom, lecz również pracodawcom.
Czym jest ergonomia pracy?
Najprościej rzecz ujmując, zadaniem ergonomii jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy. Dziedzina ta zajmuje się wyznaczaniem określonym zaleceń i rekomendacji, których wdrożenie w miejscu zatrudnienia ma na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków związanych z wykonywanymi obowiązkami. Sprawdzane są warunki stanowisk pracy takie, jak: właściwa zawartość tlenu w pojedynczych pokojach, konstrukcja biurek i krzeseł, dostęp do płynów i urządzeń oferujących żywność, natężenie światła w pomieszczeniu, gdzie przebywają pracownicy bądź poziom i intensywność dźwięków. Ponadto, ergonomia pracy uwzględnia nie tylko te aspekty, które wpływają na psychiczny i fizyczny komfort pracowników, lecz także te, które mogą redukować różnego rodzaju zagrożenia (krzywizny kręgosłupa, bóle głowy, duszności itp.).
Zasady ergonomii pracy – uniwersalne i specyficzne
Ergonomia stanowiska pracy ma na celu jak największą minimalizację zdrowotnych zagrożeń związanych z wykonywaniem obowiązków, zwiększyć wydajność pracowników oraz podnieść poziom higieny pracy. Uczciwi pracodawcy mogą, a nawet powinni wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie szereg zasad ergonomii, specyficznych dla dziedziny prowadzonej przez siebie działalności. Wprawdzie miejscu pracy towarzyszą też uniwersalne reguły ergonomii, na względzie jako pracodawcy musimy mieć, że są one w pewnym odsetku dostosowane do branży.
Ergonomiczne stanowisko pracy – kto je projektuje?
W środowisku pracy jako pracownicy jesteśmy narażeni na wiele zagrożeń zdrowotnych, które jednak można łatwo i szybko zminimalizować. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej zrzuca na pracodawcę obowiązek takiego zaprojektowania stanowiska, aby było one zgodne z rekomendacjami ergonomii i zasadami BHP. Przepisy rozporządzenia są niemniej w wielu miejscach bardzo zwięźle ujęte. W rzeczywistości nie są one w stanie przewidzieć wszystkich uszczerbków czy mankamentów pojedynczych zakładów i przedsiębiorstw. Zauważenie wszelkich niedociągnięć leży po stronie osób przebywających w danym miejscu zatrudnienia – zarówno pracowników, co pracodawców. Ci drudzy jednakże są w pewnym sensie zobowiązani, aby wdrożyć zalecenia ergonomii w taki sposób, aby podnieść na jak najwyższy poziom wydajność, efektywność, jakość, a przede wszystkim komfort pracy osób, które zatrudniają.