Dwie kobiety uprawiają nordic walking na plaży

Czy warto chodzić z kijkami? Poznaj zalety nordic walkingu!

Nordic walking to coraz popularniejsza w ostatnich latach forma aktywności fizycznej, polegająca na szybkim, intensywnym marszu ze specjalnymi kijkami. Jest to aktywność właściwie dla każdego: przeciwwskazania do jej uprawiania są nieliczne. Co najważniejsze – nordic walking bardzo pozytywnie wpływa na zdrowie organizmu: angażuje do pracy wiele partii mięśni, uelastycznia stawy oraz poprawia krążenie.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak zacząć uprawiać nordic walking,
  • jakie są zalety nordic walkingu,
  • czy są przeciwwskazania do uprawiania nordic walkingu.

Nordic walking to bardzo zyskująca na popularności w ostatnich latach forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim, energicznym marszu ze specjalnymi kijkami. Aktywność ta wywodzi się ze Skandynawii – początkowo była tam rodzajem całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Obecnie stanowi doskonałą formę rekreacji dla osób w każdym wieku, a także element treningowy sportowców wyczynowych. Korzysta z niej m.in. Andrzej Bargiel, polski narciarz wysokogórski, który dokonał pierwszego zjazdu z K2 (8611 m n.p.m.) na nartach, ambasador sieci placówek enel-sport.

Nordic walking – jak zacząć?

Nordic walking nie wymaga szczególnych przygotowań. Nie jest to sport obciążający, niebezpieczny, obarczony ryzykiem poważnych kontuzji, więc może go uprawiać każdy. Oczywiście jeśli ktoś ma jakiekolwiek wątpliwości, czy może zacząć swoją przygodę z nordic walkingiem, powinien skonsultować się ze specjalistą. Może to być lekarz rodzinny, lekarz medycyny sportowej, ortopeda albo fizjoterapeuta.

Do rozpoczęcia treningów potrzebny będzie wygodny ubiór (dres, legginsy, krótkie spodenki, T-shirt, bluza – zależnie od preferencji i pory roku), sportowe obuwie oraz – co oczywiste – kijki do nordic walkingu. Dobiera się je przede wszystkim do wzrostu użytkownika. Powinny mieć gładką, smukłą rękojeść, zaostrzony grot zapewniający odpowiednią przyczepność do podłoża oraz tzw. talerzyki, chroniące przed zapadaniem. Kijki do nordic walkingu zazwyczaj wykonane są ze specjalnych, bardzo lekkich tworzyw, dzięki czemu nie są dodatkowym obciążeniem podczas marszu.

Nordic walking – efekty

Badania i obserwacje potwierdziły, jak dobroczynny dla ludzkiego organizmu jest nordic walking. Efekty po miesiącu regularnych ćwiczeń obejmują między innymi:

  • poprawę krążenia krwi i funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego,
  • usprawnienie pracy mięśni całego ciała,
  • uelastycznienie i poprawę pracy stawów,
  • zwiększenie spalania tkanki tłuszczowej,
  • uregulowanie poziomu ciśnienia tętniczego i glukozy we krwi,
  • poprawę funkcjonowania płuc,
  • lepsze samopoczucie, więcej energii do codziennego działania.

Nordic walking bywa polecany przez ortopedów i rehabilitantów jako element usprawniania pacjentów, u których prowadzona jest m.in. rehabilitacja kręgosłupa, stawów biodrowych oraz kolan.

Oczywiście warto pamiętać, że pozytywne efekty zdrowotne daje jedynie prawidłowe uprawianie nordic walkingu. Kijków nie można bezwładnie za sobą ciągnąć czy lekko się nimi podpierać – ruchy ramion muszą być energiczne, zamaszyste, angażujące jak najwięcej mięśni. Ważna jest także naprzemienna praca kończyn – podczas kroku w przód prawą nogą należy jednocześnie angażować lewą rękę i na odwrót. Nie bez znaczenia jest też odpowiednia szybkość chodzenia – w miarę możliwości powinien to być szybki marsz, wymagający wysiłku, a nie relaksujący spacer.

Czy nordic walking jest dla każdego?

Co do zasady – tak. Nordic walking mogą uprawiać osoby młode, dorosłe i seniorzy, nawet z różnego rodzaju chorobami przewlekłymi. Maszerować można we własnym tempie, po parku, lesie, plaży albo po chodniku, a kijki do nordic walkingu zapewniają podparcie i ułatwiają utrzymanie równowagi. Aktywność ta nie jest zalecana jedynie osobom, u których występują gorączka, kaszel i inne objawy infekcji wirusowych oraz bakteryjnych, świeże zwichnięcia i złamania, a także w okresie zaostrzenia chorób przewlekłych układu ruchu.

Źródła:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3wVWc3H5gqcJ:swfis.home.amu.edu.pl/source/Dla%2520studenta/Nordic%2520Walking%2520-%2520technika%2520marszu%2520z%2520kijami.pdf+&cd=4&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2L05kcFXAM8J:https://nordicsklep.pl/img/cms/Poradnik/Poradnik_nordic.pdf+&cd=2&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close