Sok z malin

3 sposoby na domowy sok z malin

Domowy sok z malin to popularne lekarstwo, które było zalecane już przez nasze babcie i prababcie. Specyfik ten ma w sobie niezwykle wiele zdrowotnych właściwości i przynosi wielką ulgę w przypadku różnych schorzeń. Warto wiedzieć na co pomaga domowy sok z malin i jak go przygotować.

Sok z malin – właściwości

Po sok z malin warto sięgnąć w przypadku grypy lub przeziębienia. Zawiera on przede wszystkim naturalny kwas salicylowy, który sprzyja obniżeniu temperatury. Ponadto w soku zawarte są olejki eteryczne, które mają działanie antyseptyczne i rozgrzewające. 

Warto także wspomnieć, że sok z malin w swoim składzie zawiera wiele witamin i związków, które podnoszą odporność. Niektóre z nich neutralizują działanie wolnych rodników i przeciwdziałają rozwojowi nowotworów, starzeniu się. Maliny dostarczają organizmowi także odpowiednie zapasy wapnia, magnezu i potasu, które wzmacniają serce i obniżają ciśnienie krwi, a także działają przeciw miażdżycy. Sok z malin pomaga też przy odchudzaniu. 

1 przepis na sok z malin

Sok z malin można wykonać na kilka sposobów. Przede wszystkim należy przygotować około 12 kg malin, 4 kg cukru, pojemniki w których będzie się je przechowywać (jak np. butelki lub słoiki). Należy dokładnie umyć maliny i odstawić je, aby odciekła woda. Następnie do dużego słoja trzeba wsypać maliny i zasypać je cukrem.

Na każdy kilogram owoców należy wsypać około 350 gram cukru. Czynność należy powtarzać warstwami, aż do wyczerpania zapasów. Na koniec wystarczy przykryć słoik gazą i zawiązać ją gumką. Przez około 2 – 3 dni, sok trzeba odstawić w ciepłym miejscu i poczekać aż maliny zaczną puszczać soki. Im będzie cieplej tym więcej soków puszczą. Po upływie tego czasu, otrzymany sok trzeba przecedzić przez sito i postawić na piecu do czasu wrzenia. Otrzymany płyn powinno się przełożyć do wyparzonych słoiczków, szczelnie je zakręcić i odstawić do góry dnem do ostygnięcia.

2 przepis sok z malin, z dodatkiem cytryny i imbiru

Malinki na sok
Źródło: Pexels.com

Innym rozwiązaniem jest zrobienie soku z malin, do którego dodany będzie imbir i cytryna. Należy przygotować kilogram malin, pół kilo cukru, 4 plastry imbiru oraz sok z cytryny. Najpierw należy umyć maliny i pozostawić na sitku, aby odciekło zbyt dużo wody. Kolejnym krokiem jest włożenie malin do słoika, zasypanie ich cukrem i tak kilka warstw.

Pełny słój trzeba zakryć gazą, albo ściereczką i przewiązać sznureczkiem. Należy zadbać o to, aby maliny były całkowicie pokryte cukrem, w przeciwnym razie mogą pokryć się pleśnią. Słoik trzeba odstawić na 3 dni w jakimś ciepłym miejscu. Po upływie czasu warto przetrzeć owoce przez sito, aby nie pozostały w nim żadne pestki, a następnie wlać go do garnka i gotować z sokiem, cytryną i imbirem przez 2 minuty. Zagotowany sok, trzeba wyjąć z niego imbir i przelać do odpowiednich butelek lub słoików i pozostawić je do ostygnięcia.

3 przepis sok z malin z dodatkiem jeżyn i melisy

Ostatni przepis pozwala na przygotowanie soku z malin, jeżyn, cukru oraz melisy i soku z cytryny. W pierwszej kolejności trzeba wsypać maliny do miski, wsypać cukier, w drugiej misce trzeba wykonać to damo z jeżynami. Owoce zostawić na noc, aby puściły sok.

Następnego dnia można przełożyć wszystkie maliny i jeżyny do garnka i zagotować. Do powstałej mieszanki trzeba dodać pokrojoną na drobne melisę. Wszystkie składniki należy wymieszać i gotować przez 10 minut. Po ugotowaniu sok przecedza się przez sito, przelewa ponownie do garnka i dodaje resztkę cukru. Całość ponownie należy zagotować i przez cały czas mieszać. Pod koniec gotowania należy dodać sok z połówki cytryny.

Sok z malin to bardzo cenny specyfik. Warto zapoznać się z najlepszymi, sprawdzonymi przepisami, aby wykonać idealną kompozycję, która z pewnością przyda się w okresie jesienno-zimowym. 

Artykuł napisała:
Anna Kubica – oligofrenopedagog,
interesujący się aranżacją wnętrz, ogrodów

Źródła:

  • Murray Michael T., Księga soków. Pyszny przewodnik po zdrowiu i witalności, 2017.

1 comment

  1. Zenona Igła

    Sok z malin zimą do herbatki?! Uwielbiam! Pamiętajmy o licznych właściwościach malin, wzmacniających naszą odporność 🙂 zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close